راه حل هایی برای مشکلات دوره نامزدی
نوشته شده توسط : پلیکا

۶ ۵ راه حل برای مشکلات معمول دوره نامزدی

اگر مخالفت‌ها یا نظرات خانواده‌ها از نگاه هر دوی شما غیرمنطقی است و دوست ندارید طبق برنامه آن‌ها پیش بروید، بهتر است یک داور خوب را برای این اتفاق مشخص کنید؛ کسی که هم شما به او اعتماد دارید و هم خانواده‌تان روی حرفش حساب می‌کنند. هزینه‌ای که قرار است بکنید، چه تاثیری روی اوضاع مالی ۲نفره‌تان بعد از این دوره خواهد گذاشت؟ اختلافاتی که به‌وجود آمده، چه مشکلاتی بین خانواده جدیدتان و خانواده‌های قدیمی ایجاد خواهد کرد. ممکن است شما در دوره نامزدی با مشکلات بسیاری روبه‌رو باشید نخستین اصلی که برای حفظ این ارتباط و تقویت‌کردنش باید به آن پایبند باشید، کمک به یکدیگر برای برطرف کردن این استرس‌هاست.

اگر در این مسیر کسی شما را رنجاند، گناهش را به گردن همسرتان نیندازید و فراموش نکنید که او تنها مسئول کارهای خودش است و نمی‌تواند کوچک‌ترین رفتار‌های دیگران را تحت کنترل دربیاورد. دوست دارید که این تصمیم چطور گرفته شود و چه فکری در مورد آن می‌کنید؟ حرف‌های یکدیگر را بدون پیش‌داوری بشنوید و اول روی نکاتی تمرکز کنید که هر دوی شما درموردش تفاهم دارید. آن‌ها انتظار دارند که در عرض چند ماه آینده به عروسی شما دعوت شوند و در تمام این دوره قبل از ازدواج هم می‌خواهند تمام رفتارها و اتفاقات زندگی شما را زیر ذره‌بین بگیرند. قرار است نقش شما در زندگی عوض شود؛ سبک زندگی‌تان ظرف چند ماه از این‌رو به آن رو شود و وظایفی را به‌عهده بگیرید که پیش از این، دیگران در قبال شما به‌عهده داشتند.

شما دوست دارید یک جشن بزرگ و مجلل داشته باشید و او توان تامین مخارجش را ندارد؟ او دوست دارد خانه‌ای نزدیک به محل کارش داشته باشد و شما آن محله را دوست ندارید؟‌. بعد از گرفتن تصمیمات، شما با خانواده خود صحبت کنید و از او هم بخواهید که این موضوعات را به‌عنوان تصمیمات خودش و نظرات مشترک‌تان به خانواده‌اش اطلاع دهد. نحوه خداحافظی شما ۲نفر از خانواده‌های‌تان روی زندگی آینده‌تان بسیار تاثیر گذار خواهد بود پس بدون پرخاشگری و قهر، خواسته‌های مشترک‌تان را پیش ببرید. دوره نامزدی همان قدر که اتفاق شیرینی است, همان قدر هم می تواند پر از اضطراب باشد اما باز هم برای کم کردن اضطراب این دوره, راه هایی وجود دارد.

 

راه حل اختلافات و مشکلات دوران نامزدی

ما در این بخش از دانستی های مهم دوران نامزدی در مجله اینترنتی فنجان اساسی ترین روش های مقابله‌با این کشمکش ها و مشکلات را ارائه‌میدهیم،پس با ما همراه‌باشید چراکه‌اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره‌ای از زندگی ممکن است برای زوج ها به‌وجود بیاید اما بهتر است از همان دوران نامزدی مهارت های لازم برای حل اختلافات را یاد بگیریم. چنانچه‌در اینبخش از مجله اینترنتی فنجان گفته‌ایم اگر دو طرف در رابطه‌مسئولیت اشتباه‌خود را بر عهده‌بگیرند اشتیاق برای همکاری بیشتر میشود و مشکل ایجاد شده‌با سهولت بیشتری حل میشود در این مرحله‌سعی کنید با احترام با یکدیگر صحبت کنید و هرگز طرف مقابل را مقصر خطاب نکنید و از جملاتی استفاده‌کنید که‌با "من"شروع میشوند.

برخی افراد تصور میکنند که‌این تعارض ها و مشکلات بوجود آمده‌فقط در رابطه‌آنها وجود دارد در حالی که‌این طور نیست و باید بدانیم که‌انسانها هر یک ویژگی ها و خصوصیاتی دارند که‌منحصر به‌خودشان است و این تفاوت ها بین زن و مرد گاهی باعث بروز مشکلاتی در رابطه‌میشود که‌این مشکلات با تدبیر و مدیریت قابل حل است. یکی از اشتباهات متداول بین زوجین این است که‌به‌جای اینکه‌با هم اندیشی و بررسی مشکل به‌دنبال راهی برای حل آن باشند یکدیگر را مقصر میکنند طوری که‌در نهایت یکی بازنده‌میشود و دیگری برنده‌و از این روش برای حل مشکلات بعدی نیز استفاده‌میکنند تا کم کم عشق و احساس بین خود را میکشند.

دوره‌نامزدی زمان مناسبی است که‌زوجین مشکلات و اختلاف نظر هایشان را باهم به‌اشتراک بگذارند و باهم برای حل این مشکلات بکوشند و راه‌حل هایی را ارائه‌کنند تا به‌دوام رابطه‌بی انجامد. راه‌حل هایی که‌ارائه‌میدهید را روی کاغذ یادداشت کنید ، و در مورد هریک با یکدیگر گفت و گو کنید و آنچه‌را که‌نمیپسندید را با ارائه‌دلیل با نامزدتان به‌اشتراک بگذارید. این مثال درست مثل مشکل و مسئله‌ای است که‌برای زوجین بوجود می‌آید اگر آن را به‌قطعات کوچکتر تبدیل کنید و جزئیات آن را در نظر بگیرید راحتتر میتوانید به‌حل آن بپردازید. اگر شما آگاهی کافی در مورد رفتار هایی که‌تعارض های بین شما و نامزدتان را فعال میسازد داشته‌باشید میتوانید از بسیاری از این برخورد ها جلوگیری کنید.

 

5 راهکار برای 5 مشکل تازه عقد کرده‌ها/ چگونه چالش‌های زندگی مشترک را بهتر حل کنیم؟

به عنوان مثال مادری که ندانسته و از روی بی‌اطلاعی به جای آموزش صبر و گذشت، رفتار خانواده داماد یا عروس خود را زیر ذره‌بین می‌گذارد و باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در دختر یا پسرش می‌شود و مدام به فرزندش یادآوری می‌کند که «این خانواده دارند برای تو کم می‌گذارند»، مرتکب اشتباه دردسرسازی شده است. راهکار: هیچ الزامی وجود ندارد که بعد از خواندن خطبه عقد و شناخته شدن به عنوان عروس یا داماد، یک خانواده از نقش تازه خود و ارتباطش با نقش‌های دیگر اطلاعات کافی داشته باشد! در شناختن افرادی که حالا در زندگی شما نقش تازه‌ای پیدا کرده‌اند، صبور باشید و عجله‌ای برای ایجاد صمیمیت و خودافشایی نکنید.

راهکار: دوران عقد صرفا دوران کارآموزی است! قبل از این دوران، شناخت زیادی به واسطه جلسات آشنایی و رفت‌وآمدهای خانوادگی به وجود آمده و در این زمان لازم است در کنار هم به یادگیری مهارت‌های ارتباطی لازم و شناخت‌های تکمیلی برسید. برای مثال در فرهنگ ما از ارتباط عروس و مادرشوهر همیشه به عنوان رابطه‌ای پرچالش یاد شده و بیشتر دختران با باوری از جنس ترس و مبارزه وارد خانواده همسر می‌شوند یا پسری ممکن است با باور به حمایتگری کامل خانواده همسر ازدواج کند. برای مثال دو خانواده که شناخت زیادی از هم ندارند، ممکن است هر نوع پیشنهادی را نوعی دخالت یا برعکس هر مشارکت نکردنی را نوعی بی‌اهمیتی برداشت کنند و موجب سوء تفاهم در روابط و ایجاد احساسات منفی در زوج ها شوند.

راهکار: زوج ها باید باورهای غلط خود را شناسایی کنند و در دوران عقد متوجه باشند که چقدر از انتظارات و خواسته‌هایشان از ازدواج و خانواده همسر از این باورهای اشتباه نشئت می‌گیرد. راهکار: برای افزایش توانایی‌های ارتباطی در این روزگار لازم است، علاوه بر استفاده از تجارب بزرگ ترها به دنبال یادگیری مهارت‌های زندگی از افراد و منابع معتبر و موثق باشید. برای مثال به پدر یا مادرتان بگویید: «من کاملا متوجه نگرانی شما درباره خودم هستم، اما همین کارهایی که خانواده همسرم انجام دادند برای من کافی و خوشحال کننده بود». با افزایش صمیمیت بین زوج ها به صورت طبیعی تمایل برای باهم بودن نیز افزایش پیدا می‌کند و ممکن است این مسئله موجب مزاحمت‌هایی برای خانواده‌ها شود.

 

چگونه به راحتی مشکلات دوران نامزدی را حل کنیم؟

چنانچه در این بخش از دلگرم گفته ایم اگر دو طرف در رابطه مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرند اشتیاق برای همکاری بیشتر میشود و مشکل ایجاد شده با سهولت بیشتری حل میشود در این مرحله سعی کنید با احترام با یکدیگر صحبت کنید و هرگز طرف مقابل را مقصر خطاب نکنید و از جملاتی استفاده کنید که با “من”شروع میشوند. ما در این بخش از دانستی های مهم دوران نامزدی در دلگرم اساسی ترین روش های مقابله با این کشمکش ها و مشکلات را ارائه میدهیم،پس با ما همراه باشید چراکه اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره ای از زندگی ممکن است برای زوج ها به وجود بیاید اما بهتر است از همان دوران نامزدی مهارت های لازم برای حل اختلافات را یاد بگیریم.

برخی افراد تصور میکنند که این تعارض ها و مشکلات بوجود آمده فقط در رابطه آنها وجود دارد در حالی که این طور نیست و باید بدانیم که انسانها هر یک ویژگی ها و خصوصیاتی دارند که منحصر به خودشان است و این تفاوت ها بین زن و مرد گاهی باعث بروز مشکلاتی در رابطه میشود که این مشکلات با تدبیر و مدیریت قابل حل است. یکی از اشتباهات متداول بین زوجین این است که به جای اینکه با هم اندیشی و بررسی مشکل به دنبال راهی برای حل آن باشند یکدیگر را مقصر میکنند طوری که در نهایت یکی بازنده میشود و دیگری برنده و از این روش برای حل مشکلات بعدی نیز استفاده میکنند تا کم کم عشق و احساس بین خود را میکشند.

دوره نامزدی زمان مناسبی است که زوجین مشکلات و اختلاف نظر هایشان را باهم به اشتراک بگذارند و باهم برای حل این مشکلات بکوشند و راه حل هایی را ارائه کنند تا به دوام رابطه بی انجامد. این مثال درست مثل مشکل و مسئله ای است که برای زوجین بوجود می آید اگر آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید و جزئیات آن را در نظر بگیرید راحتتر میتوانید به حل آن بپردازید. راه حل هایی که ارائه میدهید را روی کاغذ یادداشت کنید ، و در مورد هریک با یکدیگر گفت و گو کنید و آنچه را که نمیپسندید را با ارائه دلیل با نامزدتان به اشتراک بگذارید. اگر شما آگاهی کافی در مورد رفتار هایی که تعارض های بین شما و نامزدتان را فعال میسازد داشته باشید میتوانید از بسیاری از این برخورد ها جلوگیری کنید.

 

اختلافات و دعوا دوران عقد و نامزدی: دلایل و راهکارها

در دوران عقد، زوج رسما یکدیگر را به عنوان همسر پذیرفته‌اند و تعهد و قطعیت بیشتری نسبت به دوران آشنایی اولیه به هم دارند در این دوران افراد به مسئله ازدواج و زندگی مشترک جدی‌تر و عمیق‌تر فکر می‌کنند و با ارتباط عاطفی و  زناشویی، شناخت جامع‌تر و واقعی‌تری می‌توانند از طرف مقابل کسب کنند. روانشناسان و متخصصان حوزه خانواده و ازدواج راهکارهای زیر را برای حل اختلافات دوران عقد و نامزدی ارائه می‌دهند: • سعی کنید انتظارات مالی و عاطفی خود را متناسب با شناختی که از روحیات و شرایط طرف مقابل خود بدست آورده‌اید واقع‌بینانه تنظیم کنید. پنهان کاری یا دروغ گفتن در مورد این مسائل تنها در یک مدت زمان محدود امکان پذیر است، و با افشا شدن واقعیت در دوران عقد اعتماد طرف مقابل را برای شروع زندگی از بین می‌برد و چه بسا منجر به جدایی در این دوران شود.

برای مثال ترمیم یک رابطه بعد از خیانت یکی از طرفین آسان نیست و حتما نیاز به همکاری یک مشاور دارد، مشکلاتی مانند اختلالات شخصیتی تنها توسط متخصص روانشناس و یا با اجرای آزمون‌های روانی خاص قابل تشخیص است.  اصلی‌ترین توصیه روانشناسان به زوج‌های جوان برای مواجهه با مشکلات در دوران عقد و نامزدی این است که به یکدیگر گوش فرا دهید، طرفتان را در اولویت قرار دهید و به طرف مقابل توجه و محبت کافی داشته باشید. ممکن است شما از بهم زدن مراسمی که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید و مهمان دعوت کرده‌اید احساس شرمساری داشته باشید، از حرف مردم بترسید و یا نگران باشید که مورد سرزنش خانواده‌ها و دوستان قرار بگیرید.

• بسیاری از اختلاف نظرها و دعواهای کلامی در بین زن و شوهر طبیعی است، به اختلافات با حساسیت‌های بی مورد دامن نزنید و سعی کنید با کسب مهارت‌های ارتباطی و مشاوره ازدواج آنها را حل کنید. همچنین توجه داشته باشید که همه مشکلات با عشق ورزیدن به همسرتان حل نمی‌شوند و شروع زندگی مشترک الزاما درمانی برای مشکلات، دعوا و اختلافات شما در دوران عقد و نامزدی نیست. متاسفانه در فرهنگ ما گاها آنقدر به رسم و رسومات ازدواج و برگزاری مراسم آن بها داده می‌شود که اهداف مهم‌تر و  برنامه‌های بلند مدت برای زندگی مشترک زوج فراموش می‌گردد. مخرب‌ترین اختلالات شخصیتی در ازدواج شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی می‌شود.

 

مشکلات دوران نامزدی

گاهی وقتها میبینید که حرفهای نامزدتان اب قول و قرار های روزهای اول همخوانی ندارد ، این مشکل خیلی از افراد در دوران نامزدی است ، معمولا قول و قرارهایی که قبل از دوران شناخت گذاشته میشود گاها ممکنه جنبه احساسی داشته باشد و با رسیدن احساسات به سطح تعادل و نگاه منطقی به آنها شاهد تغییراتی در آن باشیم که طبیعتا باعث نگرانی طرف مقابل میشود لذا بهتر است هم طرفین و هم خانواده ها از همان ابتدا به شرایط خانواده مقابل و طرف مقابل توجه داشته باشند که آیا انتظار آنها در سطح توانایی های طرف مقابل است و اگر طرف مقابل خواسته آنها را میپذیرد بر چه پشتوانه منطقی استوار است ، اینکه بگوئیم حتما میتوانسته که قبول کرده آنچنان منطقی نیست بلکه باید بپرسید چگونه و چه برنامه ای دارد آیا این برنامه عمل شدنی است یا خیر ، ضمن آنکه ممکن است گاهی وقتها دو طرف قول هاریف ردی به یکدیگر داده باشند اما با مشورت با خانواده شان ناچار باشند وعده هایی که داده اند را زیر پا بگذارند ، به همین جهت قولها و برنامه هایی که عملی شدن آنها نیاز به نظر خانواده و حمایت خانواده دارد را قبل از مشورت با خانواده مطرح نکنید.

تا زمانی که دو طرف با اخلاق و رفتار یکدیگر آشنا نشده باشند طبیعی است که در روابط با یکدیگر بحث یا حتی گاهی مشاجره داشته باشند ، راه حل کردن بحثها و مشاجرات بسیار بسیار مهم است چرا که به طرفین در شناخت یکدیگر کمک شایانی میکند ، شما میتوانید با واکنش های طرف مقابل در مواجهه با مشکلات آشنا شوید و همینطور با استدلالهای وی در حل مشکلات آشنا شوید که در این صورت به شناخت طرفین از یکدیگر کمک میکند به عبارتی مشکلات را به فرصت تبدیل کنید، ممکن است دو طرف در ابتدای نامزدی از مطرح کردن برخی مسائل یا از انتقاد کردن خودداری کنند و یا اینکه منتظر بمانند تا فرد مقابل خود متوجه شود ، این یک اشتباه بزرگ است ، دوره نامزدی دوره شناخت است و شما باید در این دوران هم انتقاد پذیر باشید و هم انتقاد کننده اگر رفتار خاصی از نامزدتان مشاهده میکنید که شما را اذیت میکند در این خصوص با وی صحبت کنید.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: